به زودی ...

غربالگری جنین : بلی/خیر

غربالگری جنین : بلی/خیر | سونوگرافی و رادیولوژی مروارید ری

 

 

غربالگری چیست؟

غربالگری روشی است كه می تواند افرادی كه به ظاهر سالم هستند ولی ممكن است از نظر یك بیماری، اختلال و یا ناهنجاری دارای ریسك بالای باشند را شناسایی كند.

غربالگری جنین تلاشی علمی و سازمان یافته است که میزان ریسک یا احتمال ابتلای جنین به برخی ناهنجاری ها و اختلالات مادرزادی را مشخص می کند.

 

غربالگری جنین اجباری است؟

غربالگری در هیچ نقطه ای از دنیا اجباری نیست. در کشور ما هم اقدامی کاملا داوطلبانه و آگاهانه از سوی والدین و به پیشنهاد متخصصین به شمار می آید. 

 

غربالگری تنها برای زنان بالای 35 سال باید انجام شود؟

خیر! شانس و احتمال ابتلای جنین به نقایص متعدد در زنان بالای 35 سال بیشتر است. این در حالی است که تولد این نوزادان از مادرانی با هر رده سنی مشاهده شده است.

بنابراین، غربالگری جنین احتمال تولد نوزادان دارای نقص را در کلیه زنان کاهش می دهد.

 

غربالگری جنین، جمعیت را کاهش می دهد؟

غربالگری جنین تأثیر منفی بر رشد جمعیت ندارد. در واقع غربالگری باعث رشد کیفی جمعیت و افزایش جمعیت مولد می شود. به عبارت دیگر، غربالگری نوزادان دچار نقصهای زنتیکی و مادرزادی که بار سنگین مالی، عاطفی و روحی بر جامعه و خانواده دارند را شناسایی و حذف می کند.

 

تست غربالگری خطرناک است؟

سونوگرافی و آزمایشات غربالگری بی خطر، غیرتهاجمی، ارزان و دسترس هستند.

 

اقدام برای سقط چه شرایطی دارد؟

  • در ابتدا میزان ریسک و خطر بیماری در سونوگرافی و تستهای پاتوبیولوژیکی مشخص می شود.
  • در صورت نیاز به اقدامات تکمیلی نظیر آمنیوسنتز (برداشتن چند سی سی از مایع اطراف جنین توسط سوزن بسیار نازک) نیز توصیه می شود.
  • در مرحله بعد بررسی دقیق مدارک با تأیید سه پزشک معتمد و نظارت دقیق پزشکی قانونی به عنوان نماینده قوه قضاییه صورت می گیرد.
  • در صورت جمع بندی و احتمال بالای بیماری در جنین، طبق فتاوی تعدادی از مراجع و با استناد به قانون مصوب سال 1384 سقط پیش از 4 ماهگی به والدین توصیه می شود که اجباری هم در این خصوص وجود ندارد.

 

بنابراین تصمیم نهایی برای سقط، طی مراحل اداری و قانونی دقیق و سخت گیرانه صادر می شود.

 

نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظر
500 کاراکتر

اخبار مشابه